Στο σχολείο τα τεστ δεν μου άρεσαν. Αυτό που όμως θυμάμαι (και ιδιαίτερα τώρα που έχω να τα βάλω στους μαθητές μου) είναι ότι τα τεστ είναι χρήσιμα γιατί εξετάζουν την αφομοίωση γνώσης. Τα τεστ εξετάζουν την ποιότητα και όχι ποσότητα ανάγνωσης ενός θέματος και αναγκάζουν τους μαθητές να αξιολογήσουν πόσο καλά έχουν κατανοήσει τις πληροφορίες αλλά και την σημασία τους. Τελικά, με την σωστή διδακτική υποστήριξη τα τεστ γίνονται χρήσιμο εργαλείο μάθησης!
Η ερώτηση που θα μπει στο μεγάλο τεστ των εκλογών που έρχονται είναι το εξής: Πόσο καλά ο λαός θυμάται και μπορεί να αξιολογήσει την συνεισφορά ενός πολιτικού συστήματος που τόσα χρόνια στήριξε αλλά τον έφερε στα πρόθυρα της καταστροφής; Ποια θα είναι τα πραγματικά κριτήρια αξιολόγησης των ατόμων που θα τον αντιπροσωπεύουν;
Στους επόμενους μήνες η ρητορεία, οι υποσχέσεις και οι πολιτικοί λόγοι θα προσπαθήσουν να διαμορφώσουν ένα πλαίσιο σκέψης στο οποίο θα είναι δυνατό για τον πολίτη να δει τις ‘γενναίες’ αποφάσεις και θυσίες που έλαβαν χώρα τα τελευταία χρόνια. Παραδείγματα και πολιτικές πράξεις θα γίνουν σημαία για την ένδειξη υπεροχής.
Αυτό το πλαίσιο είναι πολύ κρίσιμο γιατί στην ουσία θα καθιερώσει άξονες μέσα στους οποίους οι απλοί πολίτες θα πρέπει να σκεφτούν και να αποφασίσουν ποιο πολιτικό κόμμα θα ψηφήσουν. Η σύνταξη του πολιτικού λόγου θα διαμορφώσει μία συγκεκριμένη ερμηνεία υπεροχής μέσα στην οποία σφάλματα και λάθη θα προβληθούν. Την ίδια στιγμή η υπεροχή του συγκεκριμένου πολιτικού φορέα θα ζητήσει την εμπιστοσύνη του λαού γιατί αυτό θα αντιπροσωπεύει τα συμφέροντα του καλύτερα.
Σε αυτό τον τρελό ‘χορό’ υποσχέσεων το μεγάλο τεστ έρχεται να αποκαλύψει τις πραγματικές ερωτήσεις των εξετάσεων. Πόσο πολύ η κοινωνία, σαν σύνολο αλλά και οι πολίτες ατομικά, θα μπορέσουν να εξασκήσουν κρίση χωρίς να επηρεάζονται από λόγια του αέρα; Πως η αγανάκτηση και δυσφορία που δημιουργείται στο κοινωνικό γίγνεσθαι θα εκφραστεί στην πράξη; Που βρίσκεται η συλλογική συνείδηση που τώρα έρχεται να συγκρουστεί με τον δικομματισμό; Το τεστ φαίνεται ότι θα είναι δύσκολο και απαιτεί πολύ προετοιμασία. Προσωπική ανάγνωση, περισυλλογή, αξιολόγηση αφομοίωσης των πληροφοριών. Αν οι πολίτες δεν περάσουν το τεστ τότε δεν υπάρχει δεύτερη ευκαιρία για να ξαναδώσουν το μάθημα.
Σε αυτό το τεστ που θα λάβει χώρα σε μερικούς μήνες ίσως ο ποιο σημαντικός παράγοντας που θα καθορίσει την εξέλιξη των αποτελεσμάτων είναι η μνήμη του κόσμου. Αν ο απλός πολίτης πράγματι δεν γίνεται απλός θεατής στην πραγματικότητα της κοινωνίας τότε θα αναγκαστεί να σκεφτεί για το τι έλαβε χώρα και το τι αυτό σημαίνει. Πως θα ερμηνευτούν καταστάσεις και τι στοιχεία θα ζητήσει ο κόσμος να δει πριν βάλει την εμπιστοσύνη του θα είναι απόλυτα συνυφασμένα με την εξάσκηση μνήμης του τι πραγματικά έλαβε χώρα τα τελευταία χρόνια.
Ίσως αυτή η όλη η κοινωνική και ψυχολογική πίεση να κάνει τελικά κάποιο καλό, αφού θα αναγκάσει τον καθημερινό πολίτη να προβληματιστεί ποιο βαθιά και σοβαρά για το τι ρόλο παίζει στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Αν υπάρξει μετάνοια (όπως μας διδάσκουν και οι γραφές) τότε υπάρχει ευκαιρία για αλλαγή. Τελικά, η αναγνώριση των λαθών είναι αυτή που πραγματικά δημιουργεί συνθήκες για πρόοδο.
www.skepsou.gr, 29 Μαρτίου 2012. Του καθηγητή πανεπιστημίου Δρ. Στέφανου Αβακιάν. Πηγή ΟΛΥΜΠΙΟ ΒΗΜΑ.
* Ο Στέφανος Αβακιάν είναι καθηγητής στον κλάδο της Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και Διοίκησης του Ανθρώπινου Δυναμικού στο πανεπιστήμιο Brighton στην Αγγλία
0 Σχόλια