Η Microsoft και η Google ανταγωνίζονται προσπαθώντας ο καθένας να πάρουν μέρη της κυριαρχίας του άλλου, η Microsoft με την καινούργια μηχανή αναζήτησης Bing, και η Google με το νέο λειτουργικό σύστημα της ChromeOs. Αμφότεροι διακηρύττουν ότι το κάνουν για να μας προσφέρουν περισσότερες επιλογές και για να βελτιώσουν την χρηστική μας εμπειρία. Σκέψου, έχουμε ως χρήστες κάποια επιλογή εκτός από το να υποστηρίζουμε την μια από τις δύο σε αυτή την διαμάχη;
Για κάποιο λόγο ο Sergey Brin και ο Larry Page της Google ποτέ τους δεν συνειδητοποίησαν ότι όλοι μας πρέπει να “φοβόμαστε” την Microsoft. Το γεγονός αυτό εξαγριώνει των εκτελεστικό διευθυντή της Microsoft Steve Ballmer. Ο Ballmer, που ευχαρίστως παίζει το ρόλο του κακού του τεχνολογικού κόσμου και συγχρόνως υπενθυμίζει ότι η εταιρία του είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής λογισμικού, έχει ορκιστεί εδώ και χρόνια ότι θα καταστρέψει την Google. Αλλά η Google συνεχίζει να αναπτύσσετε ακάθεκτη, κάτι σαν να τον σαρκάζεται.
Ο Ballmer αποφάσισε να κάνει μια ριζοσπαστική κίνηση στην σκακιέρα του κόσμου της τεχνολογίας προσφέροντας αμοιβή στην Rupert Murdoch’s News Corp. ώστε αυτή να αποσύρει όλες τις δημοσιεύσεις της από την Google, (η News Corp συμπεριλαμβάνει εφημερίδες όπως η The Wall Street Journal, η New York Post, και η The Times of London. Πιθανολογώντας ότι αν το κοινό δεν μπορεί να βρει τις δημοσιεύσεις της στην μηχανή αναζήτησης της Google τότε θα στραφούν στην μηχανή αναζήτησης της Microsoft την Bing. Υποτίθεται ότι η Microsoft έκανε παρόμοιες προσφορές και σε άλλους εκδοτικούς οίκους.
Αρχικά αυτή η μέθοδο για να κερδίσει κάποιος μερίδιο αγοράς φαντάζει αποκρουστική. Είναι σαν η Fiat να στέλνει πωλητές έξω από τα καταστήματα της Mercedes και να προσφέρει 1.000 ευρώ σε κάθε πελάτη της Mercedes για να μην μπει στο κατάστημά της. Αλλά η Microsoft δεν έχει και πολλές επιλογές, για αρκετά χρόνια προσπάθησε να ανταγωνιστεί την Google με τις παραδοσιακές μεθόδους, αλλά η Google συνεχίζει να κατέχει το 65% της παγκόσμιας αγοράς μηχανών αναζήτησης ενώ η Microsoft μόνο το 10%.
Από την μεριά του, ο εκδοτικός οίκος είναι προφανές ότι αντιμετωπίζει την πρόταση της Microsoft θετικά. Έτσι και αλλιώς τον τελευταίο καιρό παραπονευόντουσαν συνεχώς για το τρόπο που η Google χρησιμοποιούσε το υλικό τους χωρίς να πληρώνει ούτε ένα ευρώ. Η Google δημιουργεί περιλήψεις των άρθρων τους, βάζει διαφημίσεις δίπλα τους και κρατά όλα τα κέρδη για την ίδια. Για να δικαιολογήσει τα παραπάνω η Google υποστηρίζει ότι αυτή η άνιση μεταχείριση δεν προκαλεί κάποιο κακό στον εκδοτικό οίκο καθώς οι αναγνώστες μπορούν επιλέγοντας την περίληψη να ανακατευθυνθούν στο αρχικό άρθρο. Αλλά ενόσω οι εκδοτικοί οίκοι με δυσκολία καταφέρνουν να είναι κερδοφόροι η Google παρουσίασε το περασμένο χρόνο τζίρο 22 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με κέρδος 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αργότερα η Google ανακοίνωσε ότι ο οποιοσδήποτε, συμπεριλαμβανομένων και των εκδοτικών οίκων, μπορούν να πάρουν το υλικό τους από της λίστες της όποτε το επιθυμήσουν.
Η μάχη των μηχανών αναζήτησης είναι μόνο ένα μέρος του μεγάλου πολέμου μεταξύ της Google και της Microsoft, όπου η Google κερδίζει συνεχώς έδαφος με την δημιουργία “απομιμήσεων” των προϊόντων της Microsoft που στην συνέχεια τα διαθέτει δωρεάν. Η τελευταία επίθεσή της είναι η δημιουργία του λειτουργικού συστήματος ChromeOS, το οποίο θα διατεθεί στα τέλη του 2010. Το ChromeOS έχει σχεδιαστεί να τρέχει σε μικρά netbooks και αρχικά θα απευθύνεται στην αγορά των συχνών ταξιδιωτών που η κύρια χρήση τους περιορίζεται στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και την περιήγηση στο διαδίκτυο, αλλά αργότερα θα τρέχει και σε laptops και σε PC.
Η Microsoft περιγελά την ιδέα ότι η Google μπορεί τελικά να την ανταγωνιστεί στον χώρο των λειτουργικών συστημάτων, αλλά η τιμή του ChromeOS σίγουρα θα προσελκύσει τους κατασκευαστές υπολογιστών. Οι οποίοι θα θελήσουν να μεγαλώσουν το κέρδος τους σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά με το να αποφύγουν να αγοράσουν άδεια λειτουργικού συστήματος από την Microsoft, μιλάμε συνολικά για μεγάλα ποσά.
Για να πάρουμε μια ιδέα για το πρόκειται να συμβεί αρκεί να δούμε την αγορά των κινητών τηλεφώνων. Κάποτε το λειτουργικό Windows Mobile της Microsoft κατείχε το 13% της αγοράς, σήμερα έχει περιοριστεί κάτω του 8%. Οι κατασκευαστές κινητών που κάποτε πλήρωναν άδειες λογισμικού στην Microsoft έχουν στραφεί στο δωρεάν λογισμικό Android που κατασκευάστηκε από την Google.
Αν τώρα αναρωτηθούμε αν αυτός ο ανταγωνισμός θα ωφελήσει τους τελικούς καταναλωτές, τα συμπεράσματα δεν είναι ξεκάθαρα. Παρόλο που η Microsoft έχει τα ελαττώματά της δεν είμαι σίγουρος αν η Google είναι καλύτερη. Ο μόνος λόγος που η Google κατασκευάζει λογισμικό και στη συνέχεια το διανέμει δωρεάν είναι επειδή τα έσοδά της προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από τις διαφημίσεις. Απλά θέλει να έχει περισσότερους χρήστες στο διαδίκτυο και για να τους προωθεί τις διαφημίσεις της.
Δυστυχώς μπορεί να μπαίνουμε στην εποχή που μερικές συσκευές θα διατίθενται δωρεάν, ή πολύ φτηνά, αλλά όταν τις χρησιμοποιούμε θα βομβαρδιζόμαστε από διαφημίσεις, ή θα πρέπει να πληρώσουμε αρκετά για να τις αποφύγουμε. Πρόσφατα η Apple δημιούργησε ένα λογισμικό που όχι μόνο σου προτείνει μια διαφήμιση αλλά σε εξαναγκάζει να την δεις με το να σου “παγώνει” την συσκευή.
Η πικρή αλήθεια είναι ότι και η Google και η Microsoft ενδιαφέρονται περισσότερο για το πως θα βλάψουν η μια την άλλη από το να δημιουργήσουν πρωτοποριακά προϊόντα. Η διαμάχη τους δεν είναι στο πως να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες και προϊόντα στους πελάτες τους αλλά στο πως να κερδίσουν μεγαλύτερο μερίδιο από τα χρήματα που όλοι μας ξοδεύουμε στην αγορά υπολογιστών και στο διαδίκτυο. Η Microsoft θέλει να καταστρέψει την Google στην αγορά των μηχανών αναζήτησης, ενώ συγχρόνως η Google θέλει να καταστρέψει την Microsoft στην αγορά των λειτουργικών συστημάτων. Τελικά και οι δυο τους μοιάζουν σαν κακομαθημένα παιδιά που τσακώνονται ο ένας για τα παιχνίδια του άλλου.
Βασισμένο σε άρθρο του Daniel Lyons, δημοσιευμένο στο Newsweek, 28 Νοεμβρίου 2009.
0 Σχόλια