Εξεταστικές επιτροπές ετοιμάζονται να χρησιμοποιήσουν συστήματα υπολογιστών ρομπότ, για την βαθμολόγηση εκθέσεων σε εξετάσεις Αγγλικών, όπως το Έντεξελ και το Κέιμπριτζ. Σκέψου, είναι δυνατόν ένας υπολογιστής να συλλάβει και να “κατανοήσει” αφηρημένες έννοιες που χρησιμοποιούνται σε εκθέσεις;
Ο ιδιοκτήτης μιας από τις τρεις κύριες εξεταστικές επιτροπές της Αγγλίας προτίθεται να εισάγει την ηλεκτρονική βαθμολόγηση εκθέσεων Αγγλικών, με την υλοποίηση συστήματος τεχνητής νοημοσύνης.
Η Πίρσον (Pearson), μια Αμερικάνικη μητρική εταιρία της Έντεξελ (Edexcel), προτίθεται να χρησιμοποιήσει υπολογιστές ρομπότ που θα μπορούν να “διαβάζουν” και να βαθμολογούν εκθέσεις από διεθνής εξετάσεις πιστοποίησης γνώσης της Αγγλικής γλώσσας. Το Εκπαιδευτικό Παράρτημα των Τάιμς (ΕΠΤ) (Times Educational Supplement (TES)) αναφέρει ότι το Τεστ Πίρσον της Αγγλικής Ακαδημίας, ένα διαγώνισμα Αγγλικής γλώσσας, θα συμπεριλαμβάνει θέματα εκθέσεων ιδεών. Το παραπάνω τεστ θα χρησιμοποιηθεί σε 20 διαφορετικές χώρες, συμπεριλαμβανομένου και της Μεγάλης Βρετανίας, για την αξιολόγηση υποψηφίων σε ότι αφορά τις ικανότητες τους στην Αγγλική γλώσσα πριν την εισαγωγή τους σε πανεπιστήμια.
Το σύστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών ρομπότ έχει προγραμματισθεί να ανιχνεύει τα γραπτά, να αναγνωρίζει τις πιθανές σωστές απαντήσεις και να συναθροίζει τις επιμέρους βαθμολογίες. Ένας ομιλητής της Πίρσον δήλωσε στο ΕΠΤ ότι το σύστημά της βαθμολογεί με την ίδια ακρίβεια όπως βαθμολογούν οι άνθρωποι, ενώ συγχρόνως εξαλείφει ανθρώπινους παράγοντες όπως η κόπωση και η μεροληψία.
Και τα τρεις κύριες εξεταστικές επιτροπές επενδύουν μεγάλα χρηματικά ποσά για την ανάπτυξη συστημάτων ηλεκτρονικής βαθμολόγησης, ή αλλιώς ρομπότ. Καμία τους όμως δεν έχει καταφέρει να βρει, μέχρι στιγμής, την τέλεια μέθοδο διόρθωσης γραπτών, και δεν προτίθεται να χρησιμοποιήσει τέτοια συστήματα σε ευρεία κλίμακα. Ο Tim Oates, διευθυντής ερευνών του κέντρου αξιολόγησης στο Κέιμπριτζ, που είναι και ιδιοκτήτης του εξεταστικού κέντρου OCR, υποστηρίζει ότι: “Είναι εξαιρετικά πιθανό να γίνει εκτεταμένη χρήση αυτόματων συστημάτων ρομπότ για την αξιολόγηση στον τομέα της εκπαίδευσης. Το ερώτημα είναι το ‘πότε’ και όχι το ‘αν’. Ωστόσο όλα τα συστήματα πρέπει να πληρούν ακριβή ποιοτικά κριτήρια, και δεν θα πρέπει να υιοθετηθούν απλά για να διευκολύνουν τους εξεταστικούς οργανισμούς.” Άλλες εξεταστικές επιτροπές συμφωνούν μαζί του, υποστηρίζοντας ότι η υιοθέτηση υπολογιστικών συστημάτων για την βαθμολόγηση γραπτών, πέραν της τρέχουσας χρήσης τους σε διαγωνίσματα πολλαπλής επιλογής, είναι αναπόφευκτη.
Ακαδημαϊκοί και επικεφαλείς του εκπαιδευτικού τομέα της Μεγάλης Βρετανίας δήλωσαν ότι η χρήση μηχανημάτων στη βαθμολόγηση γραπτών θα μπορούσε να δημιουργήσει μια επικίνδυνα έκρυθμη κατάσταση με πιθανά καταστροφικά αποτελέσματα. Ο John Bangs, διευθυντής εκπαίδευσης στη Διεθνή Ένωση Διδασκάλων (National Union of Teachers) της Μεγάλης Βρετανίας, δήλωσε ότι οι υπολογιστές θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμοι σε πολλούς τομείς αξιολόγησης, άλλα προειδοποίησε κατά της χρήσης τους στις εξετάσεις του μαθήματος των Αγγλικών: “Ανησυχώ πάρα πολύ ότι η χρήση τους θα περιόριζε τη φύση των ερωτήσεων που θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στις εξετάσεις. Για παράδειγμα ένα τέτοιο σύστημα δεν θα μπορούσε να αντιληφθεί την χροιά ενός θέματος, και αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μια τάση συρρίκνωσες των πιθανών θεμάτων. Κάποιες προσεγγίσεις του ζητήματος μοιάζουν περισσότερο με τεχνολογίες που αναζητούν πεδίο πειραματισμού, παρά συστημάτων σχεδιασμένων για την ακριβή αξιολόγηση των επιδόσεων των εξεταζομένων.”
Βασισμένο σε άρθρο δημοσιευμένο στην The Guardian, 25 Σεπτεμβρίου 2009
0 Σχόλια