Bookmark and Share

Είναι το γραφείο σας ένα χάος; Τα συρτάρια σας έχουν καταντήσει κρυψώνες για αράχνες και ζωύφια; Η ντουλάπα σας στο σπίτι; Ψάχνεται συνεχώς πράγματα; Αν ναι τότε σίγουρα δεν είστε τελειομανής!

Ας περάσουμε στο δεύτερο σετ ερωτήσεων.

Μήπως όταν έχετε να κάνετε κάτι σημαντικό συνεχώς το αναβάλλεται; Για παράδειγμα κάποια αναφορά στο γραφείο; Ή να διαβάσετε ένα μάθημα για τη σχολή; Ή μήπως να αρχίσετε να χάνεται βάρος; Μήπως κάθε φορά που σκέφτεστε να το αρχίσετε βρίσκετε κάποια δικαιολογία του τύπου «δεν είναι η κατάλληλη ώρα», ή «θα το κάνω καλύτερα αύριο»;

Φυσικά μια τέτοια συμπεριφορά μπορεί απλά να είναι το αποτέλεσμα της κούρασης που νιώθετε, ή της πίεσης που σας βάζουν. Αλλά υπάρχει και μια άλλη άποψη.

Η αναβλητικότητα που μας ταλανίζει κατά καιρούς μπορεί να είναι το αποτέλεσμα της τελειομανίας μας! Μπορεί να ακούγεται παράδοξο αλλά υπάρχει η άποψη ότι ένα άτομο που έχει πρόβλημα με την αναβλητικότητα στην καθημερινότητά του, μπορεί απλά να είναι ένας «απογοητευμένος τελειομανής»!

Ο τελειομανής είναι πεπεισμένος ότι πρέπει να αποδείξει την αξία του όντας τέλειος, και για αυτό επιδιώκει την επιδοκιμασία. Ο φόβος όμως ότι δεν θα μπορέσουμε να εκτελέσουμε τέλεια κάποια εργασία μας μπορεί να μας οδηγήσει στο να την αναβάλουμε. Αν τώρα αυτή η συμπεριφορά μας γίνει συνήθεια θα μας οδηγήσει σε απόλυτη αδράνεια.

Υπάρχουν φορές που πριν καταφέρουμε να αρχίσουμε μια εργασία στον υπολογιστή διαβάζουμε όλα τα blogs και τα sites ειδήσεων. Άλλες φορές που αντί να κάνουμε μια δουλειά αρχίζουμε να πλένουμε το αυτοκίνητο, παίρνουμε τα παιδιά για μια βόλτα, τακτοποιούμε το σπίτι (ή εκείνα τα ρημαγμένα συρτάρια μας), και βρίσκουμε ένα σωρό «χρήσιμα» και «καλά» πράγματα να κάνουμε, αρκεί να αποφύγουμε αυτό που πρέπει να κάνουμε. Η παροιμία το λέει απλά και σταράτα «όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, πέντε μέρες κοσκινίζει».

Εσείς έχετε βρεθεί σε κατάσταση απόλυτης αδράνειας εξαιτίας της αναβλητικότητας; Ίσως η τελειομανία να είναι η ρίζα του προβλήματος.

Αν είστε έτοιμοι να τα παρατήσετε και να μη συνεχίσετε με τα σχέδιά σας, ξανασκεφτείτε το. Μήπως είναι επειδή ανησυχείτε τόσο πολύ ότι θα κάνετε κάποιο λάθος; Μήπως ο φόβος σας, σας κάνει να βρεθείτε σε κατάσταση απόλυτης αδράνειας; Μήπως έχετε θέσει για τον εαυτό σας ένα ανέφικτο πρότυπο τελειότητας; Ίσως αυτές να είναι οι αιτίες που έχετε κολλήσει και δεν μπορείτε να προχωρήσετε.

Η τελειομανία μπορεί να μας αποτρέψει από το να επιδιώκουμε τους στόχους μας, αλλά δεν πρέπει να της το επιτρέψουμε. Υπάρχουν αντίδοτα:

  1. Πιστέψτε ότι κανείς δεν είναι τέλειος. Θα απελευθερωθείτε όταν μετριάσετε τις προσδοκίες σας από τέλειες σε ρεαλιστικές. Μη φοβάστε να κάνετε λάθη. Εξάλλου δεν χρειάζεται να είστε τέλειοι για να είστε ευτυχισμένοι.
  2. Μάθετε να είστε ευχαριστημένοι. Τη ζωή πρέπει να τη ζούμε σε λιγότερο τέλειες καταστάσεις. Αγαπήστε τη στιγμή και απολαύστε το ταξίδι. Διώξτε την πίεση που σας λέει ότι πρέπει να είστε τέλειοι για να είστε αποδεκτοί.
  3. Να είστε αισιόδοξοι, ο Θεός είναι μεγάλος. Δείτε κάθε αναποδιά σαν μια ευκαιρία να βελτιωθείτε, κάθε λάθος σαν μια νέα αρχή, κάθε στεναχώρια σαν μια πηγή δύναμης. Και μη προσπαθείτε να έχετε τα πάντα υπό έλεγχο. Ο Θεός είναι μεγάλος, και αύριο θα είναι μια νέα μέρα.

Ήρθε η ώρα να σπάσετε τα δεσμά της τελειομανίας. Αναγνωρίστε τι είναι αυτό που πρέπει να κάνετε και κάντε το πρώτο βήμα. Ακόμα και αν σκοντάψετε και πέσετε φαρδιά πλατιά, θα έχετε κάνει τουλάχιστον την αρχή. Μετά κάντε το δεύτερο βήμα και το τρίτο. Πριν το καταλάβετε, θα έχετε κάνει μια θεαματική πρόοδο. Δεν θα είστε τέλειοι, αλλά θα είστε καλύτεροι!

www.skepsou.gr, 14 Σεπτεμβρίου 2012.

Bookmark and Share