Bookmark and Share

Έχουμε συνηθίσει να ακούμε ότι πρέπει να τρώμε λιγότερα λιπαρά. Αλλά μια πρόσφατη αξιολόγηση επιστημονικών ερευνών φανερώνει ότι απλά αλλάζοντας το είδος των λιπαρών που τρώμε οδηγούμαστε σε καλύτερα αποτελέσματα.

Η μελέτη έγινε από ερευνητές της ιατρικής σχολής του Norwich στην Αγγλία, όπου επιθεώρησαν 48 έρευνες που είχαν διεξαχθεί στη διάρκεια των τελευταίων 50 ετών. Οι επιστήμονες σύγκριναν τα οφέλη στην υγεία που επιφέρει μια χαμηλής σε λιπαρά διατροφής, όπου τα κορεσμένα λίπη αντικαθιστούνται από υδατάνθρακες, με τα οφέλη προς την υγεία από μία διατροφή την οποία οι ερευνητές αποκάλεσαν δίαιτα εναλλακτικών λιπαρών, όπου τα κορεσμένα λιπαρά αντικαθιστούνται με ακόρεστα λιπαρά, όπως λιπαρά από ψάρι και φυτικά λιπαρά.

“Δεν υπάρχουν ξεκάθαρα οφέλη στην υγεία από τη μείωση της συνολικής ποσότητας των λιπαρών που τρώμε όταν αντικαθιστούμε τα κορεσμένα λίπη με αμυλώδη τρόφιμα” αναφέρει η συγγραφέας της έρευνας Lee Hooper, λέκτορας έρευνας σύνθεσης και διατροφής στο Norwich. “Αλλάζοντας όμως το είδος των λιπαρών της διατροφής μας, δηλαδή αντικαθιστώντας κάποια από τα κορεσμένα ή ζωικά λιπαρά με φυτικά έλαια και ακόρεστα λιπαρά, μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο καρδιοπάθειας και αγγειακών νοσημάτων.”

Οι ερευνητές συμπέραναν, βάση όλων των ερευνών μαζί, ότι οι άνθρωποι που μείωσαν ή τροποποίησαν την κατανάλωση λιπαρών στη διατροφή τους παρουσίαζαν μια μείωση κατά 14% στα εγκεφαλικά επεισόδια και στις καρδιακές προσβολές. Όταν όμως εξέτασαν εις βάθος τους αριθμούς ανακάλυψαν ότι το αποτέλεσμα αυτό επιτυγχάνονταν από την επίδραση που είχε στην υγεία η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών από ακόρεστα. Με τη μείωση απλώς της πρόσληψης λιπαρών, αντικαθιστώντας λιπαρά με υδατάνθρακες, δεν υπήρχε κάποιο σημαντικό όφελος.

Η ανάλυση δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cochrane Collaboration, όπου αποτελέσματα προγενέστερων ερευνών εξετάζονται συνολικά για να παρέχουν σε γιατρούς και σε επιστημονικό προσωπικό υγείας καθοδήγηση στην κλινική αγωγή.

Σε προγενέστερη μελέτη της η ομάδα της Hooper διενήργησε μια παρόμοια ανάλυση 27 ερευνών και συμπέρανε ότι το συνολικό διατροφικό λίπος πρέπει να μειωθεί, ενώ συγχρόνως η ποσότητα κορεσμένων λιπαρών που παραμένει στη διατροφή μας θα πρέπει να αντικατασταθεί από ακόρεστα.

Από τις μελέτες δεν έγινε ξεκάθαρο ποια συγκεκριμένα ακόρεστα λιπαρά είναι πιο ωφέλιμα. Ακόμη δεν καθορίστηκε το αν η προσθήκη συγκεκριμένων ακόρεστων λιπαρών βοηθάει στο να μειωθεί ο κίνδυνος καρδιακών νοσημάτων. Πάντως τα ευεργετικά αποτελέσματα της διατροφής εναλλακτικών λιπαρών εκδηλώθηκαν κατά παρόμοιο τρόπο τόσο στις γυναίκες όσο και στους άντρες.

Bookmark and Share