Η στέρηση ύπνου κάνει τις παχυντικές τροφές ελκυστικές

Bookmark and Share

Μια νέα έρευνα επισημαίνει ότι η έλλειψη ύπνου μπορεί να μας δυσκολέψει ακόμα περισσότερο στο να αντισταθούμε σε λιχουδιές πολλών θερμίδων και παχυντικών γευμάτων. Όταν νυστάζουμε στη διάρκεια της ημέρας επειδή δεν κοιμηθήκαμε αρκετά το βράδυ, μπορεί να μας κάνει πιο επιρρεπείς στον πειρασμό , υποστηρίζει μια έρευνα που θα παρουσιαστεί στην ετήσια συνάντηση το 2011 των Associated Professional Sleep Societies. Σε αυτή τη μελέτη συμμετείχαν 12 υγιείς ενήλικες, 19 έως 45 ετών, στους οποίους μέσα σε 4 λεπτά έδειξαν φωτογραφίες τροφών χαμηλής και υψηλής θερμιδικής αξίας, ενώ σάρωναν τον εγκέφαλο τους στον μαγνητικό τομογράφο. Ακόμη τους ζητήθηκε να κάνουν ένα τεστ μνήμης αμέσως μετά που θα βασιζόταν στις εικόνες που μόλις είχαν δει.

Κάθε λίγα δευτερόλεπτα εικόνες πρόβαλαν μπροστά τους με κάποιες υγιεινές τροφές όπως σαλάτες, φρέσκο ψάρι, ένα μήλο ή ένα πορτοκάλι, και με πιο δελεαστικές τροφές, όπως τσίζκεικ φράουλα, τηγανιτές πατάτες, χάμπουργκερ, κέικ σοκολάτας κα. Ως μέτρο ελέγχου του πειράματος οι ερευνητές έδειχναν στο ενδιάμεσο φωτογραφίες δέντρων, βράχων και λουλουδιών.

Οι εθελοντές συμπλήρωσαν επίσης ερωτηματολόγια για το πόσο νυσταγμένοι αισθάνονταν στη διάρκεια της ημέρας, για το ποιες τροφές προτιμούν και τις διατροφικές τους συνήθειες γενικότερα. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι «όσο πιο πολύ νυστάζεις, τόσο μειώνεται η δραστηριότητα του προμετωπιαίου λοβού, δηλαδή της περιοχής που ελέγχει τις παρορμήσεις μας, όταν εμφανίζονται τροφές υψηλής θερμιδικής αξίας», αναφέρει ο William Killgore, επίκουρος καθηγητής ψυχολογίας στη ιατρική σχολή του Harvard και στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο McLean στο Belmont, Mass.

Με άλλα λόγια, όταν είμαστε φειδωλοί με τον ύπνο μας, οι πιθανότητες να βάλουμε φρένο στην όρεξη μας μπροστά στην θέα μας παχυντικών φαγητών. Έτσι είναι πολύ πιθανό να αρπάξουμε το διπλό χάμπουργκερ ή το μπολ με το παγωτό.

Στην έρευνα οι συμμετέχοντες δεν υπέφεραν από χρόνια στέρηση ύπνου, αλλά αισθάνονταν τη συνηθισμένη κούραση που αισθανόμαστε όταν μένουμε ξύπνιοι για 1 ή 2 ώρες μετά τη συνηθισμένη ώρα που πάμε για ύπνο. Ακόμα και αυτό ήταν άμεσα συνδεδεμένο με μία μικρότερη δραστηριότητα στις περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχει τις παρορμήσεις μας όταν αντικρίζουμε τροφές πλούσιες σε θερμίδες.

Όταν δεν λαμβάνουμε την ξεκούραση που χρειαζόμαστε «μπορεί να μην έχουμε την ικανότητα να αρνηθούμε αυτό το επιπλέον μπισκότο ή γλυκό» επισημαίνει ο Killgore, και είναι πιο πιθανό να πάρουμε αυτές τις επιπλέον θερμίδες σε καθημερινή βάση. «Ακόμα και μικρές αλλαγές στον ύπνο μας μπορούν να έχουν μεγάλες επιπτώσεις σε πράγματα που δεν μας πέρναγαν από το μυαλό, όπως η όρεξη μας, το βάρος μας και οι διατροφικές μας επιλογές» εξηγεί ο Killgore. Μια μικρή στέρηση ύπνου έχει αθροιστικές συνέπειες και μπορεί να επηρεάσει τα κιλά μας.

«Είναι απολύτως εύλογο ότι με μειωμένο έλεγχο των παρορμήσεων μας, καταφεύγουμε σε λιγότερο υγιεινές τροφές και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους μακροπρόθεσμα» λέει ο Killgore . Ο μειωμένος έλεγχος των παρορμήσεων μας ως αποτέλεσμα κόπωσης, μπορεί να επεκταθεί και στη συμπεριφορά μας εκτός από τη διατροφή μας. Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η έλλειψη ύπνου επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να κάνει μελλοντικά σχέδια και να είναι διορατικός, και επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα αξιολόγησης ενός κινδύνου.

www.skepsou.gr, 28 Ιουλίου 2011.

Bookmark and Share